fbpx
Generic filters
Exact matches only

איך עסקים קטנים יוכלו לעבוד מול אפליקציות תשלום ב 2020 – חלק ב'

תקציר האירועים הקודמים

בפוסט הקודם סקרנו את השוק הריכוזי של הבנקאות בישראל, ואת הסיבות אשר הובילו את ועדת שטרום לפרסום המסקנות שלה להפרדת הבנקים מחברות האשראי שהיו בבעלותם.
מסקנות הועדה נכנסו לתוקף בתחילת שנת 2017, ויצרו סיטואציה של פיתוח מואץ של הבנקים להשגת אמצעי תשלום חלופי, וזאת על מנת לפצות על ההכנסות שאבדו להם מהפרדה זו.

קחו אותי לפוסט הקודם

ביט פפר ופייבוקס בשנת 2020
עסקים קטנים מול אפליקציות התשלום

מה קרה מאז? ואיפה אנחנו היום?

בשנים 2018-2019 , קרו כמה דברים מאוד מעניינים:
באמצע 2018 , חברת לאומי קארד, שהייתה בבעלות בנק לאומי, נמכרה לקרן האמריקאית ורבורג פינקוס , בעסקה שהוערכה בכ 2.5 מיליארד ש"ח.  
לאחר מכן, בשנת 2019, ולאחר שלא הצליחה למצוא רוכשים פרטיים, יצאה חברת ישראכרט להנפקת ענק בבורסה בתל אביב, וסיימה הנפקה מוצלחת מאוד לפי שווי של 2.7 מיליארד ש"ח. באותה שנה, יצאה גם חברת שב"א (שירותי בנקאות אוטומטיים) להנפקה בבורסה בת"א, לפי שווי של כמעט 300 מליון ש"ח. הנפקה זו גם כן עברה בהצלחה, ושב"א (לראשונה בתולדותיה) הפכה להיות מחברה פרטית, לחברת ענק ציבורית.
כלומר אנחנו מסיימים את שנת 2019, עם יישום מלא של המלצות ועדת שטרום, והפרדה מלאה של הבנקים מחברות האשראי..

מה עם אפליקציות התשלומים של הבנקים?

בפוסט הקודם סיפרנו על אימוץ מהיר של אנשים פרטיים, ובעלי עסקים קטנים ,
של אמצעי התשלום החדשים שפיתחו הבנקים (ביט,פפר פיי ופייבוקס)
גם בנק ישראל שם לב לתופעה, ומבין את כוונת הבנקים לפתח אמצעי תשלום חלופי, לכרטיס האשראי המסורתי, שיאפשר להם להחזיר את ההכנסות האבודות בעקבות ההפרדה. ולכן, בנק ישראל החיל הגבלות על אפליקציות התשלום, בכל הנוגע לעבודה מול עסקים.

ההגיון מאחורי המהלך הוא, שבגלל הרצון לייצר תחרות, יקבלו חברות האשראי סוג של "הגנה" מפני אמצעי התשלום החדש, עד שיוכלו להיערך ולהתחרות בו בצורה יעילה. במקביל, העסקים הקטנים שכבר מקבלים תשלומים באמצעי התשלום החדשים, והבנקים שמעוניינים לקדם אמצעי תשלום אלה, מפעילים לחץ עצום על בנק ישראל בנושא.

ביולי 2019, לאחר שעד אז חסם בנק ישראל את העבודה של אפליקציות התשלום מול בתי העסק, ומול העסקים הזעירים והקטנים בישראל, פרסם בנק ישראל טיוטה חדשה נושא. בטיוטה זו בעצם מתיר בנק ישראל, לבנקים, להפעיל את אמצעי הסליקה החדש מול העסקים הקטנים, אך תחת מגבלות של מחזורי סליקה מוגדרים מראש. כלומר, בנק ישראל אישר לבנקים לאפשר לעסקים הקטנים לקבל כסף בביט למשל, אך מחזור הסליקה השנתי הכולל יהיה מוגבל למדרגות הבאות :

  • בשנת 2019 – 2 מיליארד ש"ח מחזור סליקה שנתי
  • בשנת 2020– 2.5 מיליארד ש"ח מחזור סליקה שנתי
  • בשנת 2021– 3 מיליארד ש"ח מחזור סליקה שנתי

ככל הנראה בשנת 2022 תוסרנה המגבלות, וההגנה של חברות האשראי מפני הבנקים. עוד התנה בנק ישראל את המשך עבודת אפליקציות התשלום בשוק העסקים בישראל, באימון תקן EMV. תקן EMV יאפשר לבנקים ולחברות האשראי לאמץ שיטות תשלום מתקדמות, כגון NFC, וכמו כן יאפשר כניסה של מתחרים נוספים לשוק הסליקה.

אחזקות בחברת שבא
אחזקות של הבנקים בשירותי בנקאות אוטומטיים

איך זה קשור לעסקים הקטנים?

שימו לב! כבר ב 2020 תוכלו לשלם לעסקים באמצעות ביט, פיי או פייפבוקס.
נכון להיום נפרסו בארץ יותר מ 1000 מסופוני סליקה, שמסוגלים לקבל אמצעי תשלום אלה. בשנת 2020, אתם תהיו חשופים לעסקים קטנים, ולאתרי מסחר שיאפשרו לכם לשלם בביט, או בכל ארנק אלקטרוני אחר.
הבנקים מאוד מרוצים מהמהלך של בנק ישראל, למרות ההגבלות, כיון שמבחינתם יש אור בקצה המנהרה, והם יכולים להתחיל לקבל תשלום מול עסקים קטנים, ובכך גם להתחיל להרוויח.
עבודה מול עסקים קטנים מאפשרת לבנקים להתחיל לגבות עמלת סליקה,
עמלת סליקה הינה רווח, או לפחות כיסוי על ההפסד הקיים היום בתחום.
בנוסף, מרגע שתוכלו לשלם לעסקים קטנים באמצעות הטלפון שלכם, הבנקים ייכנסו למיינסטרים, ויהפכו מאפליקציה להעברת כספים, לאמצעי תשלום לכל דבר. הם יקבלו את הלגיטימציה שהם מחכים לה!

איך נערכות חברות האשראי להתחזקות הבנקים?

שלא תטעו ותחשבו שחברות האשראי מחכות בסבלנות, להשתלטות הבנקים על תחום הסליקה. עד להפרדת הבנקים מחברות האשראי, נמנע ממתחרים להיכנס לשוק הסליקה הישראלי, ורפורמות שהיו אמורות לתרום לכך, נעצרו או התעכבו משמעותית. הגדולה שבהן היא רפורמת ה EMV. כעת, לאחר שהבנקים כבר לא מובילים את שוק הסליקה, ומהווים איום על חברות האשראי, יש לחברות האשראי אינטרנס עצום להכנסת מתחרים לשוק הסליקה, ולקידום תקן EMV.

חברות האשראי נמצאות כבר בהליכים מתקדמים של פיתוח מנגנונים מול Android Pay וApple Pay, מנגנונים שיאפשרו לכל מחזיק טלפון נייד, לסלוק אשראי באמצעות הטלפון שלו, ובעצם לקבל את אותה חווית התשלום שהוא מקבל במסגרת אפליקציות התשלום.

תשלום ב APPLE PAY
תשלום בקופה באמצעות ארנק אפל פיי

אז מה צופן לנו העתיד?

אין ספק ששוק הסליקה עובר תהפוכות, שלא עבר כמותן מאז שהוקם.
נראה גם שהמלחמה על אמצעי התשלום המועדף על הרוכשים, רחוקה מלהסתיים. כנראה שבעתיד  הקרוב נוכל לראות שילוב של רוכשים באמצעות כרטיס אשראי מפלסטיק, שלא יעלם מהעולם כל כך מהר, אך גם באמצעים מתקדמים של ארנקים או אפליקציות תשלום.

בעקבות רפורמת ה EMV, רוב מכשירי הסליקה בשנים הקרובות כבר יהיו חכמים.
רובם כבר ידעו לעבוד מול אנדרואיד PAY ואפל PAY, וככל הנראה מול ביט, פיי ופייבוקס. ולכן, כשנגיע אל בית העסק, ונרצה לשלם, כנראה שכל האופציות האפשרויות יהיו זמינות לנו.
כמו כן, סביר להניח שארנק בכיס כבר לא יהיה חלק מהנוף, ושאת התשלומים שלנו נבצע עם הטלפון הנייד או אמצעי טכנולוגי אחר.

אין ספק שמדובר בתהליך מרתק, ומסקרן. אך דבר אחד ברור לגמרי, המרוויחים הגדולים מהתהליך הזה יהיו העסקים הקטנים. עמלת הסליקה כבר היום מאוד תחרותית, ועם כניסת הסולקים החדשים, העמלה הולכת לרדת משמעותית.
כשיש עמלה נמוכה, יש תחרות
וכשיש תחרות , אנחנו מרוויחים!

אז החזיקו חזק, הכל עוד לפנינו.
תהנו מהדרך 🙂

ביט פפר ופייבוקס בשנת 2020
עסקים קטנים מול אפליקציות התשלום

עוד מידע שעשוי לעניין אתכם

logos
×