fbpx
Generic filters
Exact matches only

מתחממת התחרות בשוק התשלומים בין הבנקים לחברות האשראי

התחרות בשוק התשלומים מתחממת ומעלה הילוך.  כעת מתמקדות חברות התשלום ברשתות הגדולות. באמצעות השקת הטבות מיוחדות מנסות חברות התשלומים לקבוע הרגלי צריכה מול הצרכנים, שלאחר מכן יגרמו ללקוחות להמשיך ולהשתמש באמצעי התשלום שלהם ולא באמצעים אחרים.

למשל חברת ישראכרט החלה בפרסום מסיבי על מנת לעודד את הלקוחות להשתמש בתשלום באמצעות קירוב (או טאצ' כמו שהם קוראים לזה) , ופיי של בנק לאומי רוצה שנעבוד עם תשלום בברקוד כשנגיע לקופה.

מה המניע של כל החברות האלה?
חיבור לבית העסק וקבלת מידע מלא על הרגלי הצריכה שלנו.

התחרות בתחום התשלומים מתחממת
מתחממת התחרות על אמצעי התשלום של הצרכן הישראלי

התחרות בשוק התשלומים החכמים מתחממת

הסיבה להתחממות בגזרת התשלומים, היא ההכרזה של בנק ישראל לפני כחודש על לוח הזמנים החדש לשילוב התשלומים החכמים בישראל.
לפי המתווה של בנק ישראל, בתי עסק גדולים (שסולקים במחזורים גדולים) יהיו חייבים לקבל תשלומים בכרטיס אשראי באמצעות התקן החדש EMV שמאפשר קבלת תשלום רק לאחר הזנת הקוד הסודי של בעל הכרטיס.
למרות שהלו"ז נותן מרווח נשימה של כשנה מהיום, הרשתות הגדולות כבר החלו להערך לתקן. סניפים של הרשתות כמו: רשת זארה, קשת טעמים, שופרסל ודקתלון כבר שילבו את קוראי הכרטיסים החדשים בתקן EMV.

חברת ישראכרט בצעד אמיץ גם יצרה שיתוף פעולה עם רשת אופטיקנה. לאחרונה ישראכרט החלה במסע פרסום מקיף בתקשורת וברשתות, והיא מעניקה הנחה של 50 ש"ח לכל לקוח שישלם באמצעות EMV בטכנולוגיית הקירוב (טאצ'). 
שוב, המטרה של ישראכרט היא להרגיל את הצרכן לעבוד בשיטות התשלום החכמות ולהתרגל אליהם בטרם ייכנסו לשאר השוק.
חשוב להבין שמכשירי הסליקה החדשים יאפשרו לא רק קבלת אשראי עם קוד סודי, אלא גם קבלת תשלומים דרך אפליקציות תשלום של גוגל פיי, אפל פיי ובעתיד גם ביט, פפר ופייבוקס.
לפי תקן EMV, ניתן לשלם בכרטיס האשראי בעסקה מעל 200 ש"ח, רק באמצעות הקשת הקוד הסודי של בעל הכרטיס. במידה והעסקה היא עד ל 200 ש"ח, ניתן גם לשלם באמצעות קירוב הכרטיס אל המכשיר, טכנולוגיה שנקראת קונטקטלס (Contactless) בחו"ל ובארץ קיבלה את השם טאצ'.
אין ספק שמדובר בשינוי מהותי לצרכן הישראלי, שצריך כעת לזכור את הקוד הסודי שלו ולשנות את הרגלי התשלום שעד כה היה רגיל אליהם.

האם לכל הלקוחות יש כרטיסי אשראי בתקן החדש?

חברת ישראכרט, שהיא החברה המובילה בשוק כרטיסי האשראי ומחזיקה ב 50% משוק הכרטיסים, הודיעה שהנפיקה כרטיסי EMV חכמים לכל הלקוחות שלה.
לעומת זאת, החברות המתחרות של ישראכרט: כאל ומקס, הנפיקו כרטיסים חכמים רק לחצי מהלקוחות שלהן. מכאן ניתן לראות שלישראכרט יש אינטרס ברור לדריסת רגל בשוק התשלומים החכמים.

שם המשחק הוא יצירת הרגלי שימוש

ישראכרט היא הראשונה, אך לא האחרונה, ביצירת קמפיין אגרסיבי למתן הטבות בשימוש באמצעי התשלום החכמים.
חברות האשראי בעצם נמצאות בתחרות בינם לבין עצמם, ובינם לבין הבנקים, ליצירת הרגלי שימוש אצל הצרכן הישראלי.
המטרה של החברות האלה היא להרגיל את הצרכן לשלם ללא מגע, באמצעות כרטיס קירוב או באמצעות אפליקציות תשלום.
הבנקים מהצד שלהם, ייכנסו בשנת 2020 בצורה יותר רצינית לתוך בתי העסק, וינסו גם הם לעודד אתכם לשלם לעסקים באמצעות הטלפון שלכם.
למשל בנק הפועלים, שמפעיל את אפליקציית ביט, יצא לאחרונה בשיתוף פעולה עם רשת דומינוס פיצה. במסגרת שיתוף הפעולה לקוחות יכולים לשלם בעבור המשלוח שלהם, עם אפליקציית ביט. נכון לעכשיו מדובר בתשלום מחיר רגיל, ללא הטבה מיוחדת למשלמים באפליקציה.
במקביל אליהם אפליקציית פיי של בנק לאומי, שיתפה פעולה עם רשת ארומה, ומעניקה 20% הנחה למשלמים באמצעות האפליקציה.

שיטת התשלום עם האפליקציות של הבנקים, שונה מהותית מדרך התשלום אליה התרגל הצרכן. על מנת לשלם באמצעות האפליקציה, יש לצלם עם הטלפון ברקוד (QRCODE) שמופיע בבית העסק. מדובר בשינוי משמעותי בהרגלי התשלום, ויש שיאמרו שאפילו מסורבל משמעותית, בייחוד כאשר תשלום עם כרטיס EMV מצריך רק קירוב של הכרטיס אל המכשיר בלי התעסקות מיותרת.

תשלום באמצעות ברקוד QRCODE

כך משלמים באמצעות ברקוד QRCODE

חשוב להבין שהלו"ז שקבע בנק ישראל לאחרונה, הוא לא פחות מאשר מהפכה בשוק התשלומים. הטמעת ה EMV בישראל מאפשרת לחברות האשראי להכניס שחקנים חדשים לשוק הסליקה, בשיתוף פעולה איתם. חברות הענק גוגל (מפעילת גוגל פיי) ואפל (מפעילת אפל פיי) ישתפו פעולה עם חברות האשראי הישראליות, ויאפשרו ללקוחות לשלם עם הטלפון שלהם אמצעות קירוב שלו למכשיר הסליקה בלבד. הטכנולוגיה הזו מבוססת NFC ופועלת כבר כמה שנים באירופה ובארה"ב.
באמצעות שיתופי פעולה אלה, יוכלו חברות האשראי לספק תחרות ראויה לאפליקציות התשלום של הבנקים, בקרב על הצרכן הישראלי.

שיעורי הטמעה נמוכים בישראל לתקן EMV

במדינות המערביות באירופה ובארה"ב, שיעורי הטמעת טכנולוגיית התשלום החדשה בתקן EMV גבוהים מאוד.
גם ברוסיה ובסין, רוב התשלומים מבוצעים באמצעות טלפונים סלולריים, וכרטיס האשראי הוא משהו שכבר כמעט ולא קיים.
בישראל לעומת זאת, הטמעת ה EMV עומדת על 1% בלבד, למרות שהצהרת כוונות של בנק ישראל כבר החלה ב 2018.
כעת אחרי לא מעט היערכות מצד חברות הסליקה והעסקים, ניתן יהיה לשלם בשנת 2020 באמצעות קירוב הכרטיס וללא מגע.
כאמור בעסקאות של מעל ל 200 ש"ח נצטרך להכניס את הכרטיס למכשיר ולהקיש קוד סודי.
תהליך הכנסת הכרטיס והקשת הקוד, איטי משמעותית מתהליך הסליקה הרגיל שהיה עד כה, ולכן אפשרות קירוב הכרטיס עוזרת מאוד להאצת התשלום במקורות עמוסים כמו אוטובוסים, עמדות תשלום בשירות עצמי ובחנויות שונות.

אין ספק שגם חברות האשראי וגם הבנקים, מבינים את שינוי הגדול שקורה בשוק. כולם מבינים שכרטיס האשראי הפלסטי יוחלף בשנים הקרובות בתשלום באמצעות הניידים שלנו, וכולם רוצים שהאפליקציה שנשלם בה תהיה שלהם ולא של המתחרה.

שיעורי הטמעת תקן EMV בישראל
שיעורי הטמעת תקן EMV בעולם (קרדיט: כלכליסט)
logos
×