fbpx
Generic filters
Exact matches only

איך לפטר עובד – המדריך המלא לפיטורי עובדים בעסק קטן

לפטר עובד זה לא תהליך פשוט

כל עסק מתמודד עם הצורך לפטר עובדים. הקושי גדול יותר אצל עסקים קטנים, שמעסיקים מעט עובדים ולכם התהליך הזה רגיש אצלם במיוחד. ישנן סיבות רבות לפיטורי עובד: לפעמים התהליך הזה קורה בלית ברירה, בגלל קשיים של העסק, ולפעמים זהו תהליך שנובע מתפקוד לקוי של העובד.
הרבה עסקים לא מודעים לחוקי הפיטורין, ולא יודעים שיש תהליך חובה שצריך לעבור בזמן שמפטרים עובד, ומי שלא יקיים אותו יכול להיות חשוף לתביעה של עשרות אלפי שקלים. 

מהן הסיבות לפיטורי עובד

עסק קטן שלא מחזיק הרבה עובדים בדרך כלל, שם דגש ותשומת לב על כל עובד ועובד. לעיתים מתקבלת החלטה (לא תמיד קלה) לשחרר עובד ולפטר אותו. הסיבות לכך מגוונות:

  1. ביצועי העובד – בעסק קטן שכל עובד בו חשוב, תועלת העובד קריטית ולכן במידה והעובד לא מועיל לנו, ההשפעה על העסק היא מידית.
  2. מעילה או הונאה – במצבים שבהם העובד נפתח גונב, מועל או מרמה, ישנה עילה מידית לפיטורין.
  3. נפח פעילות – עסק שנמצא בקשיים, או שתחום פעילות מסוים בו כבר לא רווחי, יכול למצוא את עצמו מקצץ באותו תחום ונאלץ לשחרר את העובדים שאחראים על תחום זה.
איך לפטר עובדים בצורה נכונה וחוקית
צריך לדעת איך לפטר עובד בצורה חוקית ולהימנע מתביעה

אין לפטר עובד בלי לחטוף תביעה

חשוב להבין שישנם חוקים מדוייקים ומוסדרים לגבי תהליך פיטורין של עובד. כל סטייה מהתהליך עלולה להיגמר בבית משפט, אם העובד/ת יחליטו לתבוע, ובית המשפט כמעט תמיד פוסק לטובת העובד. אז בכדי שלא תהיו שם, הנה כמה דברים שחשוב להקפיד עליהם בתהליך פיטורים

לשקף לעובד את חוסר שביעות הרצון שלכם

זה לדעתי החלק הכי חשוב במהלך. אין דבר נורא יותר מעובד פגוע, שביום בהיר מגיעים אליו עם מכתב לשימוע, והוא פשוט לא מבין מה רוצים ממנו. אתם חייבים לזכור ולהבין, שיש לפעמים חוסר מודעות והפרשים מאוד גדולים בין איך שאנחנו חווים את תפקוד העובד, לבין איך שהוא מרגיש שהוא מתפקד. נתקלתי בהמון מקרים שבהם העובד בטוח שהוא עילוי, והבוס לא מרוצה ממנו. אז מה עושים בשביל לשקף?

  • במידה ויש הערות לגבי התפקוד של העובד, חשוב שתשקפו לו אותן כשהן קורות, ולא אחרי כמה חודשים בלי התראה מוקדמת.
  • במידה ויש חוסר שביעות רצון, העובד צריך לדעת מהו , ובמידה ואין שיפור בהתנהגות אתם צריכים להעלות את הבעיות על הכתב: לשלוח לו מייל, לכתוב לו בוואטסאפ, ולשמור ליום שבו תרצו לפטר.

זימון לשיחת שימוע

לאחר שהגעתם למסקנה שאין סיכוי לשיפור, ולאחר שכל ההתראות שלכם מול העובד לא עזרו, עליכם לזמן את העובד לשיחת שימוע. שימו לב! זהו תהליך חובה שאסור לדלג עליו, והוא מוגדר בחוק. עסק שלא יקיים שיחת שימוע עם העובד, חשוף לתביעה ושברוב המקרים הוא יפסיד בה וישלם לעובד כסף רב. 
איך מזמנים לשיחת שימוע? 
בכתב בלבד. יש להוציא מכתב או אימייל לעובד, שמציין שבעקבות סיבות א-ב-ג (וכאן יש לפרט את הסיבות שהובילו לשימוע) אתם שוקלים את סיום העסקתו בחברה. השימוע חייב להיעשות בתום לב, ולכן המכתב הוא רק הצהרת כוונות לשיחה בשביל להחליט אם מפטרים או לא. אין לקבל החלטה לפני שיחת השימוע בשום אופן, אחרת התביעה מולכם בדרך. העובד זכאי להיערך לשיחת השימוע ולצרף לה גורם מייצג (כמו עורך דין). כמו כן חשוב לתת לעובד להיערך לשיחת השימוע ולזמן אותו לשיחה לפחות 48 שעות מרגע מסירת המכתב. העובד זכאי לוותר על שיחת השימוע, ויש לתעד את הוויתור שלו בכתב במידה וזה קורה. במידה וויתר על השיחה, תוכלו לקבל את ההחלטה ולמסור לו אותה.

קיום שיחת השימוע

שיחת השימוע תמיד תהיה שיחה בתום לב. אנחנו לא מקבלים החלטה האם לפטר או להשאיר עד לאחר שיחת השימוע. בשיחת השימוע נתחיל עם העלאת הטענות שבגינם אנחנו מקיימים את השיחה, ולאחר מכן אנחנו רק מקשיבים לעובד. העובד יביע את דעתו ויאמר למה לדעתו (או אולי לא) הוא צריך להישאר בחברה. בתום שיחת  השימוע יש לומר לעובד שאנחנו נקבל החלטה בקרוב ונודיע לו לגביה. בשום אופן אין לתת את החלטתנו בסוף שיחת השימוע, שכן השימוע נעשה בתום לב.

מסירת החלטת תוצאות השימוע

את תוצאות השימוע יש למסור לעובד רק לאחר כיומיים לפחות מזמן השימוע. יש למסור את התוצאה בכתב ולתעד אותה. ההחלטה יכולה להיות להשאיר את העובד לתקופת ניסיון, או לפטר אותו. במידה והוחלט לפטר יש להקפיד על מתן ימי הודעה מוקדמת לפי חוק.

חשוב להכיר את החוקים כיצד צריך לפטר עובד
ישנם חוקים ברורים לגבי איך לפטר עובד בעסק

השפעת פיטורין על מוניטין העסק

אל תקלו ראש בתהליכי פיטורין. הדבר האחרון שאתם צריכים הוא עובד ממורמר שמרגיש פגוע ועושה לכם שיימינג ברשתות החברתיות ובתקשורת. כתבה בסגנון "חברת xxx הגדולה פיטרה עובדת מסכנה בזמן ההיריון שלה ולא לפי חוק" יכול לפגוע בכמה מישורים:

  • במידה ואתם עסק ציבורי, פרסום שלילי יכול להשפיע באופן ישיר על שווי מניות, על מהלכים של גיוסי הון , על מתן אשראי מהבנק ועל עוד דברים.
  • כשאתם באים לגייס אשראי או הון לחברה, המשקיעים יקראו עליכם. אתם לא רוצים שימצאו מידע שלילי של יחס לעובדים, שכן העובד הוא הנכס הכי חשוב של חברה. 
  • הלקוחות שלכם גם קוראים עליכם. למשל אם ניקח לדוגמה חברות כמו טרנזילה או פלאקארד , או אפילו חברות גדולות כמו מקס  או ישראכרט,  שעובד שלהם תובע אותם (מקרה היפותטי שלא קרה למיטב ידיעתי) , אז כשלקוח ירצה לעבוד מול החברה הזו, הוא יקרא עליהם וכנראה יתקל בידיעה מה שעלול לגרום לו לוותר על העבודה מול חברה שכזאת.
 
פיטורים שלא כחוק יגרמו לפגיעה קשה במוניטין העסק
כתבות שליליות על פיטורי עובד יגרמו לפגיעה בעסק
logos
×