fbpx
Generic filters
Exact matches only

איך המדינה מסייעת לעסקים קטנים ועצמאיים בתקופת הקורונה

הקורונה היא מגפה של פעם ב 100 שנים

אין ספק שלא ראינו מצב כזה בימי חיינו, ויש גם אומרים שב 100 השנים האחרונות. הקורונה שהגיעה בבת אחת, הכניסה את כל הכלכלה בעולם למצב של קפאון, מה שהביא את מדינת ישראל בן לילה ל 25% אבטלה ולמאות אלפי אזרחים ללא פרנסה.
זה התחיל בקטן בביטולי טיסות מסויימות, המשיך לסגירה מוחלטת של השמיים, ולקראת חג הפסח אנחנו כבר נמצאים בסגירה מלאה של עסקים נותני שירות כמעט בכל התחומים. הקורונה פשוט מחקה תחומים שלמים מעל המפה הכלכלית. מקצועות כמו: קוסמטיקאיות, מטפלים, מספרות, מלונות וחדרי אירוח, מאמני כושר ועוד רבים, אשר עיקר העבודה שלהם היא אינטראקציה עם לקוח (בין אם במגע או בין עם בהתקהלות), נאסרו להמשיך לעבוד ומצאו את עצמם ללא הכנסה. שימו לב שלא מדובר פה בירידה הדרגתית בהכנסות במשך תקופה, אלא בעצירה מלאה בן לילה לאפס הכנסות. אמנם ישנם עסקים שבאמצעות מערך משלוחים וחיוב לקוחות מרחוק בכרטיס אשראי, מצליחים לשמור על פעילות מסוימת, אך בפירוש לא מדובר בפעילות הרגילה שלהם בימים כתיקונם.

איך מתמודדים עם אובדן הכנסה

בגדול העסקים הקטנים והעצמאיים נחלקים כעת לשתי קבוצות:

  1. אלה שיש להם אפשרות להחזיק מעמד למשך כ 3 חודשים ללא הכנסה
  2. אלה שרווחיות העסק שלהם הייתה גבולית, ואין להם יכולת להתמודד עם אבדן ההכנסה

לצערנו נראה שהקבוצה השנייה משמעותית גדולה מהקבוצה הראשונה. בגלל שכל נושא  הקורונה היה פתאומי ולא מתוכנן, עסקים קטנים פשוט לא חסכו ליום שחור, ומצאו את עצמם בבעיה מידית. תוך כדי הייאוש פנו העצמאיים למדינה על מנת שתעזור להם לעבור את  התקופה.

מאות אלפי עסקים מוצאים את עצמם ללא הכנסה בגלל הקורונה
הקורונה הכניסה מאות אלפי עסקים לנפילה חופשית

למה המדינה לא עוזרת לעסקים הקטנים ולעצמאיים במשבר הקורונה

על מנת לענות על השאלה, חשוב להבין את העיוות שקיים בישראל במשך שנים רבות, בין זכויות השכירים לזכויות העצמאיים במשק הישראלי. גם שכירים וגם עצמאיים, משלמים למדינה בכל חודש חלק מההכנסות שלהם למוסדות הבאים:

  • מס הכנסה (מס עבור גובה ההכנסה שלנו בכל חודש)
  • ביטוח לאומי – תשלום חובה לשכירים ולעצמאיים לפי גובה ההכנסה, כביטוח למצבים בהם לא נוכל לעבוד.

כל מהותו של המוסד לביטוח לאומי, הוא לבטח את המשלם על מנת שבמידה ולא יוכל לעבוד, הוא יפוצה בסכום מתאים. הרעיון זהה לחברת ביטוח לרכב שלכם: אתם משלמים בכל חודש סכום כסף, על מנת שבמידה והרכב יינזק או ייגנב, תפוצו מחברת הביטוח.

הזכאות לתשלומים ביטוח לאומי לעצמאיים

אם כך, הציפייה (ההגיונית) של עצמאי, שבן לילה נגזלה ממנו פרנסתו, היא לפנות למוסד הביטוח הלאומי אשר קיבל ממנו תשלומי פרמיה בכל חודש, על מנת לקבל פיצוי ולהמשיך את חייו באופן חלקי עד לסיום המשבר.
פשוט נכון? ממש לא… ופה נכנס לתמונה עיוות של שנים רבות.
במדינת ישראל עצמאיים לא זכאים לדמי אבטלה.
אפשר לדון רבות מהם הסיבות לכך, ומדוע זה כך, אבל כרגע לצורך הדיון חשוב להבין את השורה התחתונה. כיון שעצמאי אין שכיר, ואי אפשר לפטר אותו, המוסד לביטוח לאומי החליט שאינו זכאי לדמי אבטלה (שניתנים בגין פיטורין). האמת שאפשר למצוא את ההיגיון בהחלטת הביטוח הלאומי, אבל במידה וזהו ההיגיון, מדוע מהצד השני נדרש העצמאי לשלם דמי ביטוח לאומי בכל חודש כאשר ידוע מראש שלעולם לא יקבל פיצוי או החזר בגינם?
אז אין תשובה טובה לנושא, וכפי שאמרנו  המנגנון מעוות לגמרי.

מנגנון פיצוי חלופי – מענק מדינה לעצמאיים בשל הקורונה

המדינה שמכירה את העיוות ובכל זאת רוצה לעזור, הקצתה סכום חסר תקדים של כ 32 מיליארד ש"ח לקרן לפיצוי לעסקים קטנים ועצמאיים. הקרן נועדה לפצות בעלי עסקים שהכנסתם נפגעה, על מנת שיוכלו לצלוח את המשבר. נשמע מעודד, אך בפועל התנאים לקבלת המענק הם מאוד מסוימים, מה שמשאיר אוכלוסיה עצומה של בעלי עסקים מחוץ לזכאות למענק.  בנוסף ישנה אוכלוסיה שלמה של שכירים בעלי שליטה, הכלאה של שכיר ועצמאי , שכלל לא זכאית מהמדינה לשום פיצוי. בשביל לסבר את העין, מתוך מאות אלפי עסקים קטנים שנפגעו, נמצאו זכאים רק כ 70,000 בעלי עסקים, והסכומים למענק שנתנו להם פשוט מגוחכים.

בפוסט הבא נסקור את מענק המדינה לפיצוי לעצמאיים ובעלי עסקים שנפגעו מהקורונה, ונבין מהם התנאים לקבל המענק, ומה הבעיות הקשות במימושו.

איך המדינה עוזרת לעסקים קטנים ועצמאיים בזמן משבר הקורונה
סיוע המדינה לעצמאיים בזמן הקורונה פשוט לא מספיק!

עוד מידע שעשוי לעניין אתכם

logos
×